Hoe je zorgt voor leesbare webteksten

Hoe je zorgt voor leesbare webteksten

SEO, SEA, SERP … de afkortingen vliegen je om de oren als je het over online teksten hebt. Er zijn nogal wat eisen waaraan je content moet voldoen. Wat we neigen te vergeten, is dat een webtekst vooral makkelijk leesbaar moet zijn. Zodat je de aandacht van de lezer vasthoudt.

10 TIPS VOOR LEESBARE WEBTEKSTEN

Leesbare content

1. Houd het kort & bondig
Hoofdregel is: maak je teksten KISS-proof. Keep it Short & Simple (KISS) betekent vooral dat je veel moet schrappen. Dat je alle overbodige zelfstandige naamwoorden, lidwoorden en voorzetsels weglaat. Dat je lange zinnen in tweeën hakt.

2. Zorg voor een pakkende eerste alinea
De bedoeling is dat je lezer het hele artikel wil lezen. Ga dus niet te veel in op details, maar laat direct weten wat je lezer kan verwachten.

3. Schrijf in spreektaal
Vermijd formele uitdrukkingen, wollig taalgebruik of jargon. Gebruik eigentijdse woorden.

4. Spreek je lezer aan
Neem je lezer als uitgangspunt en spreek hem direct aan. Gebruik ‘u’ en ‘uw’ of ‘je’ en ‘jouw’. Weet wat er bij hem speelt. Naar welke informatie is hij op zoek?

5. Schrijf actief
Een tekst die zinnen in de lijdende vorm bevat, is vaak afstandelijk. Bovendien zijn de zinnen langer en dus moeilijker leesbaar. Het werkwoord ‘worden’ is kenmerkend voor de lijdende vorm.

6. Formuleer positief
Probeer ontkennende woorden te vermijden. Lezers houden van positieve formuleringen.

7. Gebruik opsommingen en lijstjes
Maak een opsomming van voordelen, tips en top 10-lijsten. Lezers (en zoekmachines) houden ervan. En een opsomming geeft structuur aan je tekst.

8. Gebruik kopjes
Nog een manier om structuur aan je tekst te geven: koppen en tussenkopjes. Daarmee creëer je meteen meer witruimte en dus meer overzicht. Een ander voordeel is dat zoekmachines de koppen ook registreren.

9. Denk aan de opmaak
Gebruik een prettig leesbaar lettertype, veel kopjes, witruimte en eigen beeldmateriaal. Afbeeldingen zijn heel belangrijk op een webpagina. Besteed er tijd aan en niet tevreden te zijn met saaie stockfoto’s.

10. Bedenk een pakkende titel
Nu je tekst bijna klaar is, kun je er een titel bij bedenken. Eentje die ervoor zorgt dat je lezer besluit het blog te gaan lezen. Maak ‘m bovendien zo dat je lezer meteen weet waar je artikel over gaat.

 

 

 

No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.