De 3 beste tips uit ‘Bloggen als een pro’

De 3 beste tips uit ‘Bloggen als een pro’

Als bol.com een ‘frequent flyer-pas’ zou hebben, zou ik ieder jaar drie keer op en neer naar Mexico kunnen vliegen. Onlangs kocht ik weer een boekje (over het schrijven voor SEO), maar dat was natuurlijk niet duur genoeg om het gratis te laten verzenden (bol.com rekent € 1,95 verzendkosten onder bestellingen van € 20). En tja, wat doe ik dan? Ik kijk of ik nog iets anders leuks kan kopen.

In dezelfde serie als het boekje over SEO-schrijven vond ik toen het boekje ‘Bloggen als een pro’ van Elja Daae. Ik heb het in een ruk uitgelezen. Aan bod komen onderwerpen als persoonlijk bloggen, passie, focus vinden, slim bloggen en continuïteit. Zoals de schrijfster zelf al aangeeft, is het boekje bedoeld als een bron van inspiratie en niet als technische handleiding voor het ontwerpen van blogs. En inspireren doet het boekje zeker: al tijdens het lezen ervan kwam ik op allerlei ideeën voor zowel mijn zakelijke als mijn persoonlijke blog (frouky.nl). Ik kon niet wachten met beginnen! Daarnaast geeft Elja Daae veel praktische tips, en daarvan noem ik hier de beste drie.

  1. Blog vaak, heel vaak
    Misschien wel de beste tip is het bloggen met regelmaat. Of sterker nog: blog zo vaak mogelijk en het liefst dagelijks. Elja stelt dat hoe meer je blogt, hoe dichter je bij de lezers bent, hoe meer reacties je krijgt en hoe vaker je gevonden wordt. EN: hoe beter je wordt. Vaak bloggen hoeft namelijk niks af te doen aan de kwaliteit van je blog. Voor mij als perfectionist een heel mooi inzicht.
  2. Maak je blog persoonlijk
    Volgens Elja is een blog persoonlijk als het geschreven wordt door een persoon en niet door iemand in een rol. Lezers willen zich met je kunnen verbinden en dat gaat niet als je een rol speelt. Een kwestie van lef hebben dus: laat jezelf zien, kom uit voor je mening, durf het anders te doen. Dit is vooral een goede tip voor bedrijven die een blog willen. Zet dus altijd een naam bij een post namens het bedrijf.
  3. Houd focus!
    Voor diegenen die mij kennen, is dit nogal een dingetje. Ik heb heel veel interesses, maar vind het lastig om daar keuzes in te maken, met name bij mijn persoonlijke blog. Maar focus voor een blog is ontzettend belangrijk, zegt Elja: “Als bezoekers voor het eerst een website bekijken, zoeken ze naar aanwijzingen. Als een lezer na zijn eerste scan niet begrijpt waar een blog over gaat en niet weet wat hij geacht wordt te doen, is hij alweer vertrokken”.

Conclusie: ‘Bloggen als een pro’ is een heel leuk boekje voor wie zich wil oriënteren op het bloggen of daar beter in wil worden. Het is erg inspirerend om over de vele voorbeelden te lezen en staat vol praktische tips en leuke weetjes.

No Comments

Post A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.